• Wielka Lekcja Obywatelska

          • Już 9 listopada organizujemy dla Was Wielką Lekcję Obywatelską! Co to takiego?
            Razem z samorządowcami z całej Polski, w tym samym czasie, na żywo, na naszych profilach w mediach społecznościowych #MyOSamorządzie porozmawiamy z Wami — mieszkańcami.

            My samorządowcy opowiemy Wam, jak funkcjonuje i działa państwo, jaką rolę pełnią gminy, miasta, powiaty i województwa w życiu każdego z nas. Opowiemy także, jak konstruuje się budżety oraz skąd pozyskujemy środki na inwestycje.

            Porozmawiamy także o zasadach demokratycznego państwa prawa: praworządności, trójpodziale władz, niezawisłości sądownictwa, prawach człowieka, ochronie praw i wolności obywatelskich. Pokażemy, jak działa państwo prerogatywne — przeciwieństwo państwa prawa. Opowiemy, jak każdy z nas może się włączyć i mieć wpływ na funkcjonowanie lokalnej wspólnoty, jaką jest Miasto #Płock.

            Więcej informacji można znaleźć na stronie Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej [dostęp: 2021-11-08T15:35+01:00].

          • Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka

          • Uprzejmie informujemy, że ogólnopolska infolinia dla dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów POMAGAMY (800 800 605) od 1 listopada br. zastąpiona będzie telefonem zaufania Rzecznika Praw Dziecka. Nowy bezpłatny numer, pod którym dzieci i młodzież będą mogły otrzymać wsparcie psychologiczne, to 800 12 12 12. Telefon i czat internetowy będą czynne przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Czat nie wymaga logowania oraz instalowania żadnej aplikacji. Połączenia telefonicznie nadal pozostaną bezpłatne, a rozmówcy będą mieli zapewnioną dyskrecję i anonimowość.

            Dręczą Cię w szkole, biją na podwórku, boisz się wychodzić z domu?

            Stałeś się celem ataku w internecie, jest hejt na Ciebie, ktoś wpuścił do sieci Twoje kompromitujące zdjęcie?

            Zostałeś sam, pogubiłeś się w życiu, straciłeś przyjaciela, nie masz z kim pogadać?

            Nie jesteś sam! Zadzwoń pod numer 800 12 12 12. To telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka. Możesz też napisać do ekspertów na czacie, który znajdziesz na stronie Rzecznika: www.brpd.gov.pl

            Czekają tam na Ciebie ludzie, którzy Ci pomogą. Za darmo. Nie musisz się przedstawiasz ani mówić, skąd dzwonisz. Możesz pozostać całkowicie anonimowy. Nikt się nie dowie o tej rozmowie, ani rodzice, ani szkoła, ani znajomi. Eksperci z Telefonu Zaufania pomogą Ci rozwiązać Twój problem, wyjaśnią, co robić, jak się zachować, gdzie znaleźć konkretne wsparcie.

            Nie czekaj, nie trać czasu, pomóż sobie — zadzwoń 800 12 12 12.

            Pod numer interwencyjny mogą też dzwonić osoby dorosłe, aby zgłosić problemy dzieci lub rażące zaniedbania względem nich.

            Uwaga! Telefon i czat internetowy są czynne przez całą dobę, siedem dni w tygodniu.

            Do dziecięcego telefonu zaufania najczęściej zgłaszane są sprawy dotyczące przemocy, problemów emocjonalnych, w relacjach rówieśniczych, szkolnych i rodzinnych oraz wynikających z okresu dorastania. Zespół Dziecięcego Telefonu Zaufania prowadzi także edukację upowszechniającą prawa dziecka poprzez spotkania oraz zajęcia edukacyjne.

            Umiejscowienie Dziecięcego Telefonu Zaufania w strukturach Biura Rzecznika Praw Dziecka umożliwia jego konsultantom możliwość zajmowania się problemem, monitorowanie sytuacji oraz organizowanie dalszej pomocy w oparciu o współpracę z wieloma instytucjami.

            Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka swoją działalność rozpoczął 20 listopada 2008 roku. Telekomunikacja Polska (obecnie Orange) jako operator telekomunikacyjny i firma zaangażowana społecznie w pomoc dzieciom zdecydowała się wspomóc Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka. Dzięki tej współpracy wszyscy dzwoniący pod numer telefonu zaufania nie ponoszą żadnych kosztów. Numer 800 12 12 12 jest udostępniony na zasadach niekomercyjnych. Czat nie wymaga logowania i nie trzeba instalować żadnej aplikacji.

            źródło: https://brpd.gov.pl/dzieciecy-telefon-zaufania-rzecznika-praw-dziecka/ [dostęp: 2021-11-02T15:15+01:00]

        • Logo Państwowej Inspekcji Sanitarnej
          • Pismo Mazowieckiego Państwowego Inspektora Sanitarnego

          • W związku z rosnącą liczbą ognisk COVID-19 w placówkach edukacji, opieki i wychowania dla dzieci i młodzieży, i co za tym idzie, wzmożonym nadzorem organów Inspekcji Sanitarnej nad potwierdzonymi przypadkami zakażeń wirusem SARS-CoV-2 wśród uczniów, nauczycieli, wychowawców i innych pracowników placówek oświatowych, Mazowiecki Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny przekazuje poniżej zasady przeprowadzania badań w kierunku obecności wirusa SARS-CoV-2 osób z bliskiego kontaktu z osobami zakażonymi w ww. placówkach.

            Osoby (dorośli i dzieci), które miały kontakt z zakażonym SARS-COV-2:

            • niezaszczepione i nie w pełni zaszczepione — podlegają kwarantannie, w trakcie której, o ile wystąpią objawy chorobowe, powinny być zbadane w kierunku obecności wirusa SARS-CoV-2 na podstawie skierowania lekarza POZ. W przypadku, gdy objawy nie występują, wskazane jest badanie RT-PCR w ramach nadzoru epidemiologicznego wykonane w 7 dniu od kontaktu z zakażonym, na podstawie zlecenia wystawionego przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego;
            • zaszczepione — zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa nie podlegają kwarantannie i pozostają pod nadzorem epidemiologicznym, podczas którego możliwe jest także wykonanie badania RT-PCR osobie bezobjawowej w 7 dniu od kontaktu z zakażonym, na podstawie zlecenia wystawionego przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.

            Osoby dorosłe i rodzice dzieci mogą uzyskać zlecenie, o którym mowa powyżej, za pośrednictwem infolinii 222 500 115. Badanie jest bezpłatne. Uzyskanie wyniku negatywnego
            nie zwalnia jednak z kwarantanny związanej z kontaktem z osobą zakażoną.

            Ponadto Mazowiecki Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny informuje, że w ramach prowadzonych dochodzeń epidemiologicznych, w związku ze stwierdzeniem przypadku/przypadków zakażenia wirusem SARS-CoV-2 w placówkach oświatowych, niezbędne jest przekazywanie informacji osobom zarządzającym o konieczności zgłoszenia się do lekarza POZ wszystkich osób (pracowników, uczniów, podopiecznych), u których wystąpią objawy infekcji, niezależnie od stanu ich zaszczepienia p/COVID-19, także w przypadku nieustalonego kontaktu z zakażonym, w celu wykonania badania w kierunku zakażenia wirusem SARS-COV-2. Do czasu uzyskania wyniku osoby te przebywają na tzw. kwarantannie zleceniowej, która jest nakładana automatycznie, także na osoby zaszczepione.

            Pismo Mazowieckiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w sprawie badań SARS-Cov-2 w placówkach oświatowych (znak pisma: NEZ.9011.1749.2021) [364 KiB]

        • Logo Rzecznika Praw Dziecka
          • Konkurs Rzecznika Praw Dziecka na najciekawsze prace plastyczne o prawach dziecka

          • Rowery, zestawy do darta, namioty, sprzęt do gry w badmintona i ping-ponga, piłki, koszulki sportowe, ale także czytniki e-booków i słuchawki bezprzewodowe… Takie są nagrody w tegorocznym konkursie Rzecznika Praw Dziecka na najlepsze prace plastyczne o tematyce związanej z prawami dziecka. Prace można tworzyć w dowolnej technice.

            Zeszłoroczny konkurs ogłoszony dla wszystkich szkół podstawowych i ponadpodstawowych w związku z Ogólnopolskim Dniem Praw Dziecka – obchodzonym corocznie 20 listopada, ustanowionym uchwałą Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej 7 listopada 2014 r. dla upamiętnienia 25. rocznicy przyjęcia przez Zgromadzenie Ogólne ONZ Konwencji o prawach dziecka – cieszył się ogromnym powodzeniem. Do Biura Rzecznika nadesłano ponad 3,5 tysiąca prac – wszystkie piękne, wszystkie wspaniałe i komisja konkursowa miała wielki problem z wyłonieniem zwycięzców.

            W tym roku koronawirus niestety nie odpuszcza i zapewne nie odbędą się plenerowe zabawy i festyny z okazji obchodów dnia praw dziecka. Dlatego w tym roku Rzecznik Praw Dziecka ponownie ogłasza konkurs plastyczny dla wszystkich uczniów w Polsce. Tym razem główne nagrody są sportowe.

            Szkoły zainteresowane udziałem w konkursie powinny do dnia 17 grudnia 2021 r. zgłosić swój udział, przesyłając wypełniony formularz zgłoszenia oraz skany lub zdjęcia wybranych prac plastycznych wraz z imieniem i nazwiskiem autora (lub autorów) i informacją o kategorii wiekowej – na adres email: konkurs@brpd.gov.pl.

            Każda szkoła może nadesłać maksymalnie 3 prace plastyczne autorstwa uczniów w każdej z kategorii wiekowych (najlepsze zdaniem osób oceniających prace na poziomie szkoły). Organizatorzy ustalili trzy kategorie wiekowe. Dwie dotyczą szkół podstawowych: kl. I-IV, kl. V-VIII, jedna przeznaczona jest dla szkół ponadpodstawowych. Prace będą oceniane osobno dla każdej kategorii wiekowej. Prace mogą być wykonane dowolną techniką i w dowolnym formacie.

            Spośród nadesłanych zgłoszeń 3-osobowa komisja konkursowa, powołana przez Rzecznika Praw Dziecka wybierze po maksymalnie 20 najlepszych prac w każdej kategorii wiekowej, które zostaną poddane szczegółowej ocenie, w celu wybrania trójki laureatów w każdej kategorii wiekowej oraz pozostałych wyróżnionych prac.

            Komisja ogłosi decyzję do 10 stycznia 2022 r.

            Zwycięzcy – wybrani przez Komisję autorzy najlepszej pracy w każdej kategorii wiekowej – otrzymają za pośrednictwem swojej szkoły zestawy nagród rzeczowych zwycięzcy, ufundowane przez Biuro Rzecznika Praw Dziecka. Zestawy nagród rzeczowych zwycięzcy będą obejmowały: rower, namiot plażowy, czytnik e-booków, słuchawki bezprzewodowe, ręcznik sportowy, zestaw do gry w badmintona, zestaw do gry w ping-ponga, piłkę, koszulkę sportową, czapkę z daszkiem.

            Laureaci – wybrani przez Komisję autorzy dwóch pozostałych najlepszych prac w każdej kategorii wiekowej – otrzymają za pośrednictwem swojej szkoły zestawy nagród rzeczowych laureata: zestaw do darta, namiot plażowy, czytnik e-booków, słuchawki bezprzewodowe, ręcznik sportowy, zestaw do gry w badmintona, zestaw do gry w ping-ponga, piłkę, koszulkę sportową, czapkę z daszkiem.

            Autorzy pozostałych 10 prac wybranych jako wyróżnione otrzymają zestawy nagród rzeczowych wyróżnionego: czytnik e-booków, słuchawki bezprzewodowe, ręcznik sportowy, zestaw do gry w badmintona, zestaw do gry w ping-ponga, piłkę, koszulkę sportową, czapkę z daszkiem.

            Szczegóły konkursu, formularze zgłoszenia oraz regulamin można znaleźć pod adresem https://brpd.gov.pl/2021/10/29/wielki-konkurs-rzecznika-na-najciekawsze-prace-plastyczne-o-prawach-dziecka/ [dostęp: 2021-11-04T09:40+01:00]

        • Logo Głównego Inspektoratu Weterynarii
          • Szczepienia ochronne lisów wolno żyjących przeciwko wściekliźnie w województwie mazowieckim

          • Mazowiecki Wojewódzki Lekarz Weterynarii informuje, że w dniach 15-30 listopada 2021 r. przeprowadzona zostanie akcja szczepień ochronnych lisów wolno żyjących przeciwko wściekliźnie.

            Szczepienia odbędą się w następujących powiatach: powiat białobrzeski, powiat garwoliński, powiat grójecki, powiat lipski, powiat kozienicki, powiat miński, powiat nowodworski, powiat legionowski, powiat otwocki, powiat piaseczyński, powiat pruszkowski, powiat grodziski, powiat przysuski, powiat pułtuski, powiat radomski i m. Radom, powiat szydłowiecki, m. st. Warszawa, powiat wołomiński, powiat warszawski zachodni, powiat wyszkowski, powiat zwoleński.

            Do szczepienia będzie użyta szczepionka doustna Lysvulpen w formie „przynęty” zawierającej żywy atenuowany szczep wirusa wścieklizny. Przynęty – z zawartością płynnej szczepionki w kapsule (blister) – zostaną zrzucone z samolotu oraz wyłożone ręcznie na tereny kompleksów leśnych, łąk i pól z pominięciem akwenów wodnych, dróg oraz obszarów zabudowanych.

            Pismo Zastępcy Mazowieckiego Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii [116 KB]

          • Akcja „Szkoła pamięta”

          • Uczniowie płockiego „Elektryka” od lat opiekują się grobem Maurycego Szymańskiego — powstańca styczniowego, który po tym narodowym zrywie został zesłany na Syberię. Grób powstańca znajduje się na cmentarzu przy ulicy Kobylińskiego.

            W tym roku szkolnym, kolejny już raz Szkoła dołączyła do akcji MEN „Szkoła pamięta”. W środę 27 października uczniowie klasy 3 TDP pod opieką pani Oliwii Wojciechowskiej, uporządkowali grób powstańca. Zapalili znicze i ustawili chryzantemy. Następnie uczcili bohatera minutą ciszy i modlitwą, oddając tym samym hołd i szacunek, wyrażając tym samym pamięć o tych, którzy oddali życie za Ojczyznę.

            Uczniowie klas 3 TAG i 3 TBFG włączyli się do akcji przygotowując prezentacie multimedialne: „Święto Wszystkich Świętych” i „Obrona Płocka w 1920 r.”, które umieszczone zostały na stronie Internetowej Szkoły.

          • Pomoc dla uchodźców i uchodźczyń na granicy

          • Płocki POKiS zorganizował akcję zbiórki potrzebnych rzeczy dla ludzi koczujących na naszej wschodniej granicy. Kierowani odruchem współczucia dla bliźnich uczniowie naszej szkoły wzięli udział w tej akcji. Zrobiliśmy składkę, z której uzyskaliśmy 370 zł. Dołożyliśmy z funduszy Samorzadu Uczniowskiego kolejne pieniądze i za 615 zł zakupiliśmy koce, karimaty, jedzenie dla dorosłych i dla dzieci, wodę mineralną. W dniu 22 października dostarczyliśmy wszystko na miejsce zbiórki. Dostaliśmy od organizatorów wielkie podziękowania.

            Wiadomo, na naszych uczniów można liczyć.

          • Otwarci na dobro

          • W dniach 15–16.10.2021 r. Wolontariusze z naszej szkoły wzięli udział w organizowanej przez Polski Czerwony Krzyż zbiórce żywności pod hasłem „Otwarci na dobro”. Zbiórka odbyła się w Auchan Płock.

          • City Coders Hackathon Płock — IV edycja

          • 9 i 10 października 2021 roku w Płockim Ośrodku Kultury i Sztuki przy ul. Jakubowskiego odbył się czwarty maraton programistyczny Hackaton Płock 2021. Pasjonaci programowania mieli unikalną okazję stworzenia aplikacji, która podniesie komfort życia mieszkańców i usprawni ich komunikację z Urzędem. Uczestnicy tworzyli rozwiązania programistyczne w trzech obszarach tematycznych:

             Ekologia — rozwiązania ekologiczne poprawiające jakość życia w mieście;

            – Bezpieczeństwo — bezpieczeństwo jest kluczową kwestią nowoczesnego miasta i ma znaczący wpływ na komfort życia jego mieszkańców;

             Nowa normalność — rozwiązania związane z pandemią COVID-19.

            Uczestnicy maratonu dobrani w 3 osobowe grupy mieli niespełna 40 godzin na stworzenie aplikacji, która zwiększy komfort życia mieszkańców. Wykorzystując nie tylko swoje umiejętności informatyczne, ale sprawdzając także swoją kreatywność, umiejętność pracy zespołowej, pod presją czasu tworzyli swoje niepowtarzalne i nowatorskie rozwiązania. W trakcie maratonu uczestników wspierali mentorzy (eksperci z różnych dziedzin), którzy przekazywali niezbędną wiedzę i pomagali usprawnić tworzone rozwiązania.

            W imprezie uczestniczyło 36 zespołów. Miło mi ogłosić, że naszą szkołę reprezentowały trzy zespoły, ekipa z klasy 1TF „PAYK PROGRAMMERS”, 3TDP „TDP”, oraz z klasy 4TD i 3TDG „ELEKTRYK”.

            TDP

            Mateusz Borucki

            Maciej Żuk

            Roland Sobczak

            Uczniowie stworzyli aplikację: Food Sharing — za pomocą aplikacji można dodawać i wyszukiwać ogłoszenia o możliwości oddania nadmiarowej ilości żywności. Dzięki temu możemy zmniejszyć ilość marnowanej żywności.

            PAYK PROGRAMMERS

            Adam Rosmanowski

            Mateusz Smolarek

            Uczniowie stworzyli aplikację: Rubbish Alert — za pomocą aplikacji można zarządzać odbiorem śmieci, informuje między innymi co można wrzucić do danego kontenera na śmieci.

            ELEKTRYK

            Krzysztof Maślankowski

            Dominik Szkopek

            Sebastian Ozimkowski — 3TDG

            Uczniowie stworzyli aplikację: City Game  wspomaganie rozwoju turystyki poprzez elektroniczną wersję gry miejskiej. Zastąpienie tradycyjnego papieru aplikacją.

          • „Moralność Pani Dulskiej” Gabrieli Zapolskiej

          • 4 września 2021 roku uczniowie reprezentujący społeczność szkolną „Elektryka” wzięli udział w kolejnej, jubileuszowej 10 edycji akcji Narodowe Czytanie. W tym roku czytaliśmy fragmenty powieści „Moralność Pani Dulskiej” Gabrieli Zapolskiej.

            W rolach głównych — płoccy politycy, dyrektorzy miejskich placówek, ludzie kultury i uczniowie szkół.

            Nasi uczniowie Piotr Jaworski i Marcin Pampuch z klasy 3 TBFG wcielili się w postaci Hanki i Meli.

            „Moralność Pani Dulskiej” to powieść wyjątkowa. Autorka na kartach powieści potępia obłudę, zakłamanie i hipokryzję, które stały się powszechnymi cechami człowieka.

            Czytając powieść odnajdujemy w niej komizm, ale także gorzką ironię. Autorka precyzyjnie maluje różnorakie postaci niosąc ze sobą uniwersalne przesłanie moralne — uczciwość i sprawiedliwość każe potępiać zło.

          • „Kartka z Powstania”

          • 21 września 2021 r. uczniowie klas IV TC i IV TE wzięli udział w niezwykłym pokazie. W płockiej Mediatece miała miejsce prezentacja filmu ukazującego powstanie warszawskie, był to niezwykły film!

            Wirtualna rzeczywistość, za pośrednictwem specjalnych gogli, oszukuje ludzkie zmysły, dzięki czemu uczniowie mieli możliwość przeniesienia się w inną przestrzeń — w sam środek powstania warszawskiego.

            Poznali ważny epizod z życia jednego z powstańców warszawskich, kpt. Władysława Sieroszewskiego ps. „Sabała”. 

            Za sprawą technologii VR uczniowie stali się uczestnikami tych zdarzeń, „weszli” pomiędzy bohaterów, mogli poczuć się jak oni.

          • Sprzątanie Świata 2021 pod hasłem: „Myślę, więc nie śmiecę”

          • Akcja Sprzątanie świata-Polska, została opatrzona hasłem: Myślę, więc nie śmiecę. autora plakatu tegorocznej edycji Akcji, Andrzeja Pągowskiego, polskiego artysty, inspiracja twórcza zawiodła nie w czasy kartezjuszowskiego Cogito ergo sum, a 140 lat wstecz od dzisiaj, kiedy to Auguste Rodin, francuski rzeźbiarz, stworzył swojego Myśliciela, rzeźbę, która przeniknęła do kultury powszechnej.

            W tegorocznej akcji szczególnie zwraca się uwagę na odpady plastikowe.W ostatnich latach plastikowe  opakowania zdominowały nasze życie i otoczenie. Plastik jest wszędzie w wodzie, którą spożywamy, w powietrzu którym oddychamy a także w naszych ciałach. Wychodząc na spacer bardzo często napotykamy porzucone plastikowe butelki (PET), woreczki i reklamówki foliowe, oraz jednorazowe kubeczki. Ich rozkład w środowisku naturalnym zajmuje od 100-1000 lat, a nawet dłużej.

            Plastikowe odpady stały się jednym z problemów cywilizacyjnych, aby z nim walczyć wystarczy zacząć od siebie zmieniając swoje nawyki i przyzwyczajenia oraz wdrażając w życie ideę less waste (mniej odpadów) i zasadę 5R (redukuj, użyj ponownie, segreguj, odzyskuj, odnawiaj).Mając na uwadze tegoroczne hasło szczególnie zachęcamy aby każdy z nas podjął działania, dzięki którym zmniejszymy ilość wytwarzanych tworzyw sztucznych. Zmiany zaczynają się od małych rzeczy, które w perspektywie czasu wielokrotnie powtarzane stają się wielkie.

          • Dzień Edukacji Narodowej – życzenia Prezydenta Miasta Płocka

          • Szanowni Państwo,
            Drodzy Nauczyciele, Pedagodzy,
            Pracownicy administracji i obsługi!

             

            W Dniu Edukacji Narodowej serdecznie Państwu dziękuję za Waszą pracę, wykonywaną z wielkim zaangażowaniem i pasją. Jesteście przewodnikami dla dzieci i młodzieży, przekazujecie wiedzę, kształtujecie charaktery i zwracacie uwagę na wartości, którymi należy kierować się w życiu.

            Obecnie przed polskimi nauczycielami, uczniami i samorządami jest wiele wyzwań związanych z edukacją. Chcemy szkoły stawiającej w centrum uczniów i uczennice: ich prawa oraz potrzeby, marzenia i pomysły. Chcemy szkoły nowoczesnej, obywatelskiej i demokratycznej. Przyjaznej dla kadry pedagogicznej, dla młodych ludzi i ich rodziców. Takiej, która motywuje do nauki, rozwija kluczowe kompetencje i przygotowuje do życia we współczesnym świecie.

            Nie do zaakceptowania są pomysły Ministra Edukacji i Nauki, które zakładają m. in. kary więzienia dla dyrektorów szkół, zmiany w prawie oświatowym godzące w nauczycieli, indoktrynowanie uczniów i narzucanie im jednej wizji świata czy stereotypowych podziałów.

            Składając Państwu życzenia mam świadomość, że w tym roku szkolnym czeka Państwa wiele pracy i nieprzewidzianych sytuacji, z którymi będziecie musieli sobie poradzić. Wierzę, że tak jak dotychczas, staniecie Państwo na wysokości zadania.

            Życzę dużo energii do działania, sukcesów i satysfakcji z osiągnięć oraz zdrowia i wszelkiej pomyślności.

             

            PREZYDENT Miasta Płocka
            Andrzej Nowakowski

          • Konkurs na projekt maskotki WUF11

          • Interesujesz się grafiką, masz pomiędzy 16 a 25 lat i głowę pełną pomysłów? Mamy dla Ciebie ciekawą propozycję. Rusza konkurs, w którym do wygrania jest 15 tysięcy złotych oraz udział w największej światowej imprezie poświęconej tematyce miast.

            Aby wziąć udział w konkursie zaprojektuj i nazwij maskotkę promującą WUF11. Pamiętaj, musi ona nawiązywać do tematyki Światowego Forum Miejskiego. Następnie prześlij do nas swoją pracę na adres: promocja@mfipr.gov.pl. Masz czas do 31 października. Nie zwlekaj, jeśli wygrasz, Twoją pracę zobaczą tysiące, a może nawet setki tysięcy osób!

            Regulamin konkursu znajdziesz na stronie https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/konkurs-na-projekt-maskotki-wuf11.

            Światowe Forum Miejskie jest organizowane cyklicznie co 2 lata od 2002 roku. 11. sesja odbędzie się w Katowicach 26-30 czerwca 2022 roku. Organizatorem wydarzenia pod egidą Organizacji Narodów Zjednoczonych, jest UN-Habitat, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Miasto Katowice. Po raz pierwszy w dwudziestoletniej historii impreza odbędzie się w Europie Środkowej. Gospodarzami poprzednich edycji WUF były Nairobi, Barcelona, Vancouver, Nanjing, Rio de Janeiro, Neapol, Medellin, Kuala Lumpur i Abu Zabi.

            WUF to największa i najważniejsza konferencja poświęcona tworzeniu i realizacji polityk miejskich na świecie. Jej celem jest doskonalenie wiedzy na temat zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich poprzez otwartą debatę. Wydarzenie jest okazją do wymiany dobrych praktyk oraz dzielenia się zdobytymi doświadczeniami. W efekcie powstają rekomendacje dla polityki miejskiej i rozwoju regionalnego dla rządów, regionów i miast.

            Źródło: https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/konkurs-na-projekt-maskotki-wuf11 [dostęp: 2021-10-09T18:30+2:00]

          • Projekt „Poradnictwo rodzinne”

          • Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Płocku zaprasza rodziców i młodzież na spotkania z socjoterapeutą w formie indywidualnej i grupowej.

            PORADNICTWO PEDAGOGICZNO-PSYCHOLOGICZNE DLA RODZIN

            Serdecznie zapraszamy rodziców, dzieci i młodzież na spotkania z pedagogiem, psychologiem i socjoterapeutą w formie indywidualnej. Oferujemy zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia socjoterapeutyczne, Trening Umiejętności Społecznych oraz indywidualne konsultacje, porady dla rodziców.

            POMOC PEDAGOGICZNA

            • zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci z rodzin objętych asystentem i uczęszczających do świetlic środowiskowych
            • trening umiejętności wychowawczych dla rodziców mających trudności w tym zakresie
            • wsparcie, edukacja, informacja

            Zajęcia Korekcyjno-kompensacyjne

            Dla kogo: dzieci łatwo rozpraszające się, z dysleksją rozwojową (dysleksja, dysortografia, dysgrafia),
            z zaburzeniami funkcji wzrokowych, słuchowych, ruchowych.

            Zajęcia polegają m. in. na ćwiczeniach poprawiających koncentrację, pamięć, logiczne myślenie, doskonalą sprawność ruchową, manualną, wzrokową, słuchową; kształtują umiejętności z zakresu porównywania, segregowania, samokontroli; wpływają na poprawę czytania, pisania, stosowania poprawnej ortografii a także poprawę liczenia oraz wykonywania średniej trudności działań matematycznych; usprawniają również integrację percepcyjno-motoryczną.

            POMOC PSYCHOLOGICZNA

            • wsparcie emocjonalne, psychoedukacja
            • pomoc w przeżywanych kryzysach
            • trening umiejętności społecznych

            Trening Umiejętności Społecznych

            Dla kogo: dzieci i młodzież nieśmiałe, lękowe, oraz stwarzające problemy wychowawcze.

            Kształtuje on kompetencje emocjonalne i komunikacyjne (m. in. umiejętność rozpoznawania i nazywania odczuwanych emocji, radzenie sobie ze stresem, złością, rozwijanie uważności, poczucia własnej wartości, kształtowanie postaw asertywnych, pozytywnego monologu wewnętrznego, empatii, konstruktywnego rozwiązywania konfliktów i właściwego reagowania na agresję, przemoc). Umiejętności te warunkują pozytywne relacje z innymi ludźmi oraz osiąganie istotnych celów edukacyjnych, prywatnych, a w późniejszym czasie zawodowych.

            Zajęcia socjoterapeutyczne

            Dla kogo: dzieci od 10 roku życia (od IV kl. szkoły podstawowej), konsultacje z asystentami rodzin i rodzicami.

            Do udziału w programie zakwalifikowane (wytypowane) będzie dziecko z rodziny objętej pomocą asystenta rodziny oraz wychowawców świetlic za zgodą rodziców. Pierwsze spotkanie socjoterapeuty obejmuje rozmowę
            z asystentem, wychowawcą, rodzicem w OIK ,w świetlicy lub w miejscu zamieszkania rodziny. W trakcie zajęć
            w warunkach bezpiecznych i kontrolowanych uczestnik będzie miał możliwość zweryfikowania swojego obrazu świata, negatywnych doświadczeń i dysfunkcyjnych wzorców zachowań. Dziecko nauczy się zachowań społecznie akceptowanych, umiejętności nawiązywania i budowania pozytywnych relacji, korzystania ze wsparcia innych ludzi, budowania pozytywnej samooceny i radzenia sobie z trudnościami.

            Zajęcia terapii korekcyjno-kompensacyjnej:

            czwartek: godz. 14:00–16:00, s. terapeutyczna 024/ lub na terenie Świetlicy Środowiskowej

            Spotkania z pedagogiem:

            środa: godz. 13:30–15:30
            kontakt: Magdalena Gołębiewska, tel. 24 364 70 95

            Spotkania z psychologiem oraz Trening Umiejętności Społecznych:

            wtorek: godz. 15:00–17:00, s. 024
            kontakt: Anna Krzysiak, tel. 24 367 19 18

            Spotkania z socjoterapeutą:

            wtorek: godz. 13:00–15:00 sala nr 024
            środa: godz. 14:00–16:00 w OIK lub na terenie świetlicy środowiskowej
            Po wcześniejszym telefonicznym umówieniu terminu wspólna wizyta w środowisku lub na świetlicy środowiskowej (propozycja dla asystentów lub wychowawców świetlic).

            Istnieje również alternatywna forma kontaktu w formie rozmowy (porada, wsparcie, konsultacja, na wybranym komunikatorze internetowym dla młodzieży pragnącej zachować anonimowość w formie „telefonu zaufania”.

            kontakt: Katarzyna Bourokba — OIK, pok. 114 tel. 24 364 70 95

             

            ZAPISY OD WRZEŚNIA
            Zajęcia i wizyty u specjalistów rozpoczną się od 01.10.21 r.
            Zapisy będą przyjmowane przez cały rok szkolny 2021/2022.
            Tel. 24 364 70 95, 24 367 19 18

          • Egzaminy zawodowe — baza arkuszy egzaminacyjnych

          • Informujemy, że wszystkie materiały dotyczące egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie (formuła 2012, 2017 i 2019) są dostępne na stronie:

            testy.egzaminzawodowy.info

            W Serwisie dostępne są testy pisemne, arkusze praktyczne oraz przykładowe rozwiązania z egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie opracowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.

            Baza materiałów jest na bieżąco aktualizowana.

            Dostęp do materiałów jest BEZPŁATNY. 

            Testy można rozwiązywać bezpośrednio na stronie (online) lub pobierać na swój komputer (np. do wydruku). Możliwe jest także generowanie losowych zestawów pytań.

            Uczniowie mogą udostępniać wyniki swoich testów nauczycielom, dzięki czemu możliwa jest nauka zdalna.

            Korzystanie z większości funkcji jest całkowicie bezpłatne lub może wymagać bezpłatnej rejestracji. Dostępne są także dodatkowe funkcje premium, ale nie są one w żaden sposób wymagane do korzystania z Serwisu.

          • Szkolna RODO-wyprawka dla rodziców

          • Początek roku szkolnego to czas, gdy pojawia się konieczność dopełnienia przez szkołę wielu obowiązków, w tym tych, które dotyczą przetwarzania danych osobowych. Temat ten co roku wzbudza ciekawość i pojawia się wiele pytań z nim związanych.

            „Szkolna RODO-wyprawka dla rodziców” to przygotowany przez UODO miniprzewodnik, który zawiera odpowiedzi na najczęściej zadawane przez rodziców (opiekuna prawnego) pytania o przetwarzanie danych osobowych uczniów.

            Przetwarzanie danych osobowych w szkole

            Czy szkoła i na jakiej podstawie może przetwarzać dane osobowe rodziców w dzienniku lekcyjnym?

            W przypadku prowadzenia przez szkoły dzienników lekcyjnych podstawą do przetwarzania danych w dokumentacji szkolnej jest przepis prawa. Zgoda rodziców nie stanowi podstawy prawnej przetwarzania danych osobowych.

            Sposób prowadzenia dokumentacji przez placówki oświatowe regulują przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe oraz akty prawne wydane na jej podstawie. Szkoły prowadzą dla każdego oddziału dziennik lekcyjny, w którym dokumentuje się przebieg nauczania w danym roku szkolnym. Zasada ta wynika z § 8 ust. 1 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (dalej „rozporządzenie w sprawie dokumentacji”)

            Dziennik ten zawiera wiele informacji, w tym dane osobowe zarówno uczniów, jak i ich rodziców. Zgodnie z § 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie dokumentacji do dziennika lekcyjnego wpisuje się nazwiska i imiona uczniów, daty i miejsca urodzenia oraz adresy ich zamieszkania, imiona i nazwiska rodziców oraz adresy ich zamieszkania (jeżeli są różne od adresu zamieszkania ucznia) oraz adresy poczty elektronicznej rodziców i numery ich telefonów, jeżeli je posiadają.

            Czy szkoła może przetwarzać dane osobowe rodziców w dzienniku elektronicznym?

            Zgodnie z rozporządzaniem w sprawie dokumentacji dzienniki lekcyjne mogą być prowadzone także w postaci elektronicznej jako tzw. dzienniki elektroniczne (§ 21 ust. 1 rozporządzenia w sprawie dokumentacji), a za zgodą organu prowadzącego szkołę (np. gminy) mogą być prowadzone wyłącznie w tej postaci. Prowadzenie dzienników zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej wynika zatem wprost z regulacji prawnych.

            Dziennik elektroniczny stanowi dokumentację prowadzoną przez szkołę, któregosposób prowadzenia, w tym zakres danych osobowych w nim zawartych, regulują przepisyprawa. Oznacza to, że zgodnie z RODO szkoła przetwarza dane osobowe w dziennikach elektronicznych na podstawie przepisów prawa.

            Czy rodzice innych uczniów mogą mieć wgląd w dzienniku elektronicznym do informacji dotyczących nie swojego dziecka?

            Przetwarzanie danych osobowych w dzienniku elektronicznym, do którego mają dostęp rodzice, nie oznacza, że dane te będą powszechnie dostępne w Internecie. Dziennik elektroniczny to rozwiązanie służące dokumentowaniu przebiegu nauczania, które umożliwia rodzicom m.in. bieżące śledzenie postępów w nauce ich dziecka. Prowadzenie dziennika elektronicznego wymaga zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, co oznacza, że dostęp do danych w nim zawartych mają tylko osoby uprawnione, np. rodzice uczniów – w zakresie, który dotyczy wyłącznie ich dziecka/dzieci, i osoby upoważnione (np. nauczyciele).

            Czy szkoła może przetwarzać dane etniczne ucznia na potrzeby organizacji kształcenia dzieci mniejszości narodowych i etnicznych?

            Tak. Wynika to z regulacji prawnych dotyczących kształcenia dzieci mniejszości narodowych i etnicznych. Dodatkowo działanie to wiąże się z realizacją ważnego interesu publicznego, jakim jest prawo do podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej oraz dostosowana do tego zadania organizacja procesu kształcenia.

            Trzeba pamiętać, że uczniowie należący do mniejszości narodowych i etnicznych mają m.in. prawo do nauki języka danej mniejszości lub w języku mniejszości (art. 8. ustawy z 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym). Ponadto szkoła i placówka publiczna umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, a w szczególności naukę języka oraz własnej historii i kultury (z art. 13 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty).

            Czy szkoła może opublikować na stronie internetowej wyniki i osiągniecia uczniów zdobyte podczas różnych konkursów lub olimpiad?

            Publikacja ogólnej informacji o wynikach, bez wyraźnego wskazania, który uczeń jaki wynik osiągnął, będzie możliwa bez uprzedniej zgody rodziców ucznia. Natomiast jeżeli opublikowanie informacji na stronie będzie się wiązało z podaniem danych osobowych ucznia/uczniów, dzięki którym będzie możliwa ich identyfikacja, wówczas jest potrzebna zgoda rodziców. Wynika to z faktu, że tego rodzaju działanie nie jest ani obowiązkiem, ani uprawnieniem szkoły. Ma to na celu np. wypromowanie konkretnej placówki oświatowej. Natomiast RODO jednoznacznie wskazuje, że dane osobowe muszą być przetwarzane zgodnie z prawem; zbierane w konkretnych, wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach i nieprzetwarzane dalej w sposób niezgodny z tymi celami; adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane. Przesłanką legalizującą publikowanie danych osobowych uczniów na stronie internetowej szkoły będzie art. 6 ust. 1 lit. a RODO, a zatem zgoda rodziców.

            Czy szkoła możne informować o osiągnięciach uczniów podczas uroczystości szkolonych?

            Publiczne wyczytywanie w czasie uroczystości szkolnej imion i nazwisk uczniów wyróżnionych za wybitne osiągnięcia edukacyjne uznać należy za czynności dozwolone i niewymagające uprzedniej zgody rodziców ucznia – albo w przypadku ucznia pełnoletniego – przez samego ucznia.

            Zgodnie z ustawą o systemie oświaty i ustawą Prawo oświatowe, szkoła nie potrzebuje uzyskiwać zgód, jeśli przetwarza dane uczniów w celach oświatowych, wynikających z tych ustaw, i związanych z nauką i wychowaniem uczniów.

            Czy szkoła może przetwarzać wizerunek ucznia utrwalony na fotografii?

            Wykorzystywanie danych osobowych uczniów w postaci utrwalonego wizerunku– np. na stronie internetowej szkoły lub w mediach społecznościowych prowadzonych przez szkołę - i rozpowszechnianie go wymaga zezwolenia osoby, której wizerunek jest rozpowszechniany. Jeśli chodzi o ochronę danych osobowych, to podstawą prawną do publikowania wizerunku jest zgoda (określona w art. 6 ust. 1 lit. a RODO). Osoba, która ma udzielić takiej zgody, powinna być świadoma tego, w jakim celu jest jej to proponowane, jak długo i gdzie jej wizerunek będzie przetwarzany. Jeśli chodzi o publikację np. fotografii ucznia, to taką zgodę administrator powinien uzyskać od rodzica dziecka.

            Rodzice chętnie publikują fotografie swoich pociech np. w mediach społecznościowych. Trzeba dodać, że gdy na fotografii będą widoczne wizerunki innych uczniów, osoba publikująca powinna uzyskać zgodę opiekunów prawnych tych uczniów.

            Jednocześnie warto wspomnieć, że z wykorzystywaniem czyjegoś wizerunku utrwalonego na fotografii wiąże się również wiąże się także konieczność pozyskania zezwolenie na rozpowszechnienie tego wizerunku wynikająca z ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Nie bez znaczenia na powyższe ma uregulowanie art. 81 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, zgodnie z którym zgoda uwidocznionych na nich osób lub rodziców tych osób nie jest konieczna, gdy sylwetka stanowi jedynie szczegół całości uwiecznionej na zdjęciu. Oznacza to, że możliwe jest rozpowszechnianie zdjęć z zabaw szkolnych, wycieczek, na których sylwetka osoby nie jest wyodrębniona, a jest jedynie elementem szerszego planu.

            Czy szkoła może żądać przedstawienia upoważnienia do odbioru dziecka w przypadku gdy ta czynność realizowana jest np. przez babcię, dziadka?

            W świetle obowiązujących przepisów to przede wszystkim rodzice mają prawo, w ramach wykonywania władzy rodzicielskiej (art. 93, 95 § 2 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy), przyprowadzać i odbierać swoje dziecko/dzieci ze szkoły. Pozostałe osoby (np. babcia, dziadek) mogą wykonywać te czynności na podstawie upoważnienia udzielonego przez rodziców. Wobec osoby upoważnionej do odbioru dziecka, która wypełnia stosowne upoważnienie, należy pamiętać o realizacji obowiązku informacyjnego.

            Czy przedstawiciel szkoły ma prawo prosić osobę upoważnioną do odbioru dziecka o okazanie dowodu osobistego w celu weryfikacji tożsamości?

            W świetle ustawy Prawo oświatowe, dyrektor szkoły wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę lub placówkę. Jednak przedstawiciel szkoły nie ma podstaw do legitymowania osób, może co najwyżej zażądać uwiarygodnienia tożsamości. Takie uwiarygodnienie może następować w różny sposób, np. przez okazanie dowodu tożsamości lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość (paszport, legitymacja inwalidy itp.). Wybór środków dla uwierzytelnienia swej tożsamości należy do osoby, która posiada pełnomocnictwo do odbioru dziecka.

            Udostępnianie danych osobowych ucznia

            Rodzic chce uzyskać informacje na temat dziecka przez telefon. Czy może?

            Przy przetwarzaniu danych osobowych zawsze należy wziąć pod uwagę to, czy przetwarzanie tych danych wiąże się lub może wiązać się z naruszeniem praw lub dóbr tej osoby. Najważniejsze jest zidentyfikowanie dzwoniącego oraz ustalenie, czy jest on uprawniony do pozyskania informacji o dziecku. Należy bowiem pamiętać, że szkoła jest zobowiązana zapewnić, aby dane nie były udostępniane osobom nieupoważnionym. Dlatego w takich sytuacjach ważne jest dążenie do potwierdzenia, że osoba dzwoniąca jest tą, za którą się podaje.

            Informacjami, które mogą pozwolić na weryfikację dzwoniącego może być np.: imię i nazwisko dziecka, wiek dziecka, data urodzenia, imiona rodziców, a także informacje, w co dziecko jest ubrane, do której klasy uczęszcza, nazwisko wychowawcy itp.

            W przypadku wątpliwości co do tożsamości osoby usiłującej pozyskać informacje dotyczące dziecka, powinno się odmówić ich udzielenia, ewentualnie podać informacje ogólne.

            Najlepiej jednak kontaktować się ze szkołą za pośrednictwem ustalonego jako bezpieczny kanału komunikacji, np. dziennika elektronicznego, jeżeli taki jest w szkole przyjęty.

            Szkoła nie prowadzi dziennika elektronicznego. Czy mogę się skontaktować z nauczycielem mailowo?

            Tak, jest to możliwe. Rekomendowane jest, by nauczyciele do korespondencji e-mailowej, np. z uczniami czy rodzicami, korzystali ze służbowych adresów poczty elektronicznej. Szkoła może wykorzystywać adresy e-mail rodziców/opiekunów prawnych dzieci do kontaktu z nimi, jeżeli osoby te wyrażą na to zgodę. Szczególną uwagę należy zwrócić na zabezpieczenie danych osobowych udostępnianych w przesyłanych wiadomościach. Dlatego też wykorzystując pocztę elektroniczną do kontaktów z rodzicami, szkoła powinna wdrożyć odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby zapewnić stopień bezpieczeństwa odpowiedni do ryzyka. Trzeba podkreślić, że to szkoła a nie nauczyciele są administratorami podejmującymi decyzję co do przyjmowanych w szkole kanałów komunikacji. Dlatego tak ważne jest, aby wdrażać odpowiednie procedury i przeprowadzać systematyczne szkolenia, w celu uświadamiania określonych ryzyk, jakie wiążą się z przetwarzaniem danych poza przyjętymi procedurami.

            Czy szkoła ma prawo udostępnić informacje o postępach w nauce czy zachowaniu ucznia np. babci lub dziadkowi, których rodzice upoważnili do obioru danego ucznia ze szkoły?

            Tylko osoby uprawnione otrzymają informacje o dziecku. Każdorazowe udostępnienie danych dotyczących ucznia musi mieć podstawę w obowiązujących przepisach prawa, na które powinny się one powołać. Udostępnienie danych może nastąpić na podstawie jednej z przesłanek określonych w art. 6 ust. 1 RODO. Wówczas decyzja będzie należała do administratora, który będzie musiał ocenić podstawy.

            Aby babcia lub dziadek, nawet jeśli sprawują opiekę nad uczniem, ale nie na mocy obowiązku prawnego, mogli otrzymywać informacje o postępach w nauce czy zachowaniu ucznia, to muszą zostać do tego upoważnieni przez rodziców (opiekunów prawnych). Jeśli zakres upoważnienia obejmuje jedynie odbiór ucznia ze szkoły, to nie można zakładać, że na tej podstawie dziadek lub babcia będą mogli również otrzymywać informacje o postępach w nauce czy zachowaniu ucznia.

            Co innego w sytuacji upoważnienia np. dziadków do uczestnictwa w wywiadówce, wówczas szkoła ma podstawę prawną do udostępnienia im danych jako wyznaczonym do tego celu przez rodziców (opiekunów prawnych) pełnomocnikom.

            Czy policja ma prawo żądać od placówki oświatowej udostępniania danych osobowych ucznia?

            Zgodnie z ustawą o Policji jej funkcjonariusze w zakresie wykonywania swoich czynności służbowych mają uprawnienie do żądania niezbędnej pomocy od instytucji państwowych, organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego oraz przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie użyteczności publicznej. Jednocześnie wymienione powyżej podmioty mają obowiązek w zakresie swojego działania, do udzielenia tej pomocy, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Szkoła jako administrator, czyli podmiot, który decyduje o celach i sposobach przetwarzania danych osobowych, przetwarzając dane osobowe musi czuwać nad tym, żeby dane te były przetwarzane (a więc również udostępniane) zgodnie z prawem, merytorycznie poprawne, adekwatne do celów, w jakich są przetwarzane (art. 5 ust. 1 lit. a, c, d RODO). Oznacza to w szczególności konieczność wnikliwej weryfikacji wniosków o udostępnienie danych wpływających do administratora. Jeśli wniosek będzie dotyczył zadań i obowiązków służbowych realizowanych przez policję, np. prowadzenia postępowania karnego, a spełni przy tym wyżej przywołane wymagania (m.in.: wskazuje właściwą podstawę prawną, cel i zakres wnioskowanych danych), to żądane dane powinny zostać udostępnione. Warto dodać, że właściwy organ Policji powinien wskazać na konkretny przepis prawa, regulujący daną sytuację w związku z którą zwraca się o dane ucznia. Sama tylko ogólnie wskazana podstawa prawna nie powinna być podstawą do udostępnienia jakichkolwiek danych ucznia, bo szkoła jako administrator nie ma wówczas możliwości dokonania oceny wniosku o udostępnienie danych Policji. Warto dodać, że proces pozyskiwania danych przez Policję będzie opierał się o przepisy ustawy z 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości.

            Monitoring wizyjny w placówce oświatowej

            W szkole wprowadzono monitoring wizyjny. Czy może on być stosowany?

            Regulacje dotyczące stosowania monitoringu w placówkach oświatowych zostały ujęte w ustawie Prawo oświatowe i wprowadzają one szczególne warunki dla jego zastosowania w środowisku szkolnym. Jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa uczniów i pracowników lub ochrony mienia dyrektor szkoły lub placówki, w uzgodnieniu z organem prowadzącym szkołę lub placówkę oraz po przeprowadzeniu konsultacji z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim, może wprowadzić szczególny nadzór nad pomieszczeniami szkoły lub placówki lub terenem wokół szkoły lub placówki w postaci środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu (monitoring). Stanowi tak art. 108a ust. 1 Prawa oświatowego.

            Monitoring nie obejmuje pomieszczeń, w których odbywają się zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz w których uczniom jest udzielana pomoc psychologiczno-pedagogiczna, czy przeznaczonych do odpoczynku i rekreacji pracowników. Nie może on obejmować również pomieszczeń sanitarno-higienicznych, gabinetu profilaktyki zdrowotnej, szatni i przebieralni. Przy czym prawo dopuszcza stosowanie monitoringu w takich miejscach, o ile jest on niezbędny ze względu na istniejące zagrożenie dla realizacji celu określonego w ust. 1, czyli np. zapewnienia bezpieczeństwa, ale rozwiązanie to nie naruszy godności oraz innych dóbr osobistych uczniów, pracowników i innych osób, w szczególności zostaną zastosowane techniki uniemożliwiające rozpoznanie przebywających w tych pomieszczeniach osób (art. 108a ust. 3 Prawa oświatowego).

            Wprowadzenie monitoringu powinno być poprzedzone spełnieniem wszystkich warunków wynikających z Prawa oświatowego wraz z wykazaniem niezbędności dla takiej formy ingerencji w prywatność dzieci i innych osób (opinia EROD wprost wskazuje na konieczność udokumentowania, że zastosowano uprzednio inne środki ingerencji, których jednak okazały się nieefektywne, co zaskutkowało wprowadzeniem monitoringu).

            Jeśli budynek szkolny lub jego najbliższe otocznie jest monitorowany, to czy miejsca te powinny być oznaczone graficznie?

            Tak, obowiązek ten wynika z przepisów oświatowych. Ponadto ogólne przepisy RODO wskazują na konieczność respektowania zasady przejrzystości. Dyrektor działający w imieniu szkoły jako administrator danych rejestrowanych za pomocą monitoringu odpowiada za właściwe oznaczenie pomieszczenia i terenu objętego takim nadzorem. Oznaczenie powinno być widoczne i czytelne, może mieć postać graficzną lub dźwiękową, a ponadto musi być przygotowane nie później niż dzień przed uruchomieniem systemu monitorowania (art. 108 a ust. 8 ustawy Prawo oświatowe).

            Szkoła, jako administrator, powinna w sposób przejrzysty informować o tym, że stosuje monitoring. Jak stanowi art. 12 ust. 7 RODO „informacje których udziela się osobom, których dane dotyczą, na mocy art. 13 i 14 można opatrzyć standardowymi znakami graficznymi, które w widoczny, zrozumiały i czytelny sposób przedstawią sens zamierzonego przetwarzania”.

            Czy rodzice mogą domagać się od dyrektora szkoły, aby tymczasowo w sali dydaktycznej zamontował monitoring, po to, aby obserwować wykonywanie pracy nauczyciela?

            Przepisy prawa oświatowego regulują, w jakich miejscach nie może być zamontowany monitoring. Jednym z tych miejsc jest sala dydaktyczna. Prawo oświatowe również zastrzega, że założenie monitoringu nie może stanowić środka nadzoru nad jakością wykonywania pracy przez pracowników szkoły lub placówki. Ponadto zamontowanie kamer w sali dydaktycznej może naruszać dobra osobiste, w tym prywatność zarówno nauczyciela, jak i samych uczniów. Wola rodziców w tym zakresie nie będzie zatem wystarczającą podstawą dla wprowadzania monitoringu przez placówki oświatowe.

            W szkole doszło do bójki z udziałem uczniów. Czy rodzice, którzy chcą dochodzić roszczeń na drodze sądowej, mogą dla celów dowodowych domagać się udostępnienia nagrania z monitoringu szkolnego?

            Pamiętajmy, że administrator danych, do którego wpływa żądanie udostępnienia np. nagrania z monitoringu musi też chronić dane osób trzecich, których wizerunek mógł zostać zarejestrowany kamerą, dlatego jest uprawniony do oceny, czy w określonych okolicznościach udostępnienie danych nie naruszy praw innych osób i gdyby to miało miejsce odmówić udostępnienia np. zarejestrowanego filmu. Zasadność udostępnienia danych muszą wskazywać okoliczności faktyczne w sprawie. Udostępnienie danych innych osób utrwalonych na nagraniu może nastąpić na podstawie przesłanki określonej w art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Odmowa może nastąpić dopiero po analizie zasadności skierowanego do administratora żądania.

            Ponadto zgodnie z obowiązującymi przepisami przy udostępnianiu informacji o osobach trzeba mieć na względzie ochronę innych praw i wolności np. wolności wypowiedzi.

            Współpraca z inspektorem ochrony danych

            Z kim mogę w szkole porozmawiać o ochronie danych osobowych?

            Jeśli szkoła ma wyznaczonego inspektora ochrony danych (IOD), to z nim najlepiej porozmawiać na temat obowiązujących przepisów, podstaw i celów, w których szkoła przetwarza dane osobowe uczniów. Współpraca administratora z inspektorem ochrony danych może przynieść wiele korzyści. IOD jako profesjonalista ma wiedzę z zakresu stosowania i respektowania przez administratorów przepisów o ochronie danych osobowych. Dodatkowo inspektor współpracujący z placówkami oświatowymi posiada wiedzę z zakresu Prawa oświatowego.

            Administrator, czyli szkoła, publikuje dane kontaktowe inspektora ochrony danych w postaci imienia, nazwiska oraz adresu poczty elektronicznej lub numeru telefonu. Dane kontaktowe IOD muszą być łatwo dostępne, np. szkoła może je umieścić na swojej stronie internetowej lub wywiesić je na tablicy informacyjnej na terenie placówki.

            Źródło: https://uodo.gov.pl/pl/138/2164 [dostęp: 2021-09-27T15:35+02:00]

          • Obchody Światowego Dnia bez Samochodu

          • Obchody Światowego Dnia bez Samochodu w Galerii Mazovia

            Dzień Bez Samochodu obchodzony jest w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. Inicjatywa ma na celu promowanie ekologicznego transportu. Rezygnację z jazdy samochodem, w którym podróżuje często sam kierowca na rzecz komunikacji miejskiej. Co bezpośrednio przekłada się na zmniejszenie emisji szkodliwych zanieczyszczeń, a tym samym chroni środowisko. W tym roku — 22 września — obchody tego święta wspólnie z Komunikacją Miejską — Płock organizuje Galeria Mazovia. W środę w godz. 10:00–16:00 w Galerii Mazovia czekać będą na Państwa (ul. Wyszogrodzka 127) m.in.:

            — Trening z Szymonem Marciniakiem — najlepszym polskim sędzią piłkarskim, sędziującym mecze w ramach rozgrywek Ligi Mistrzów oraz Ligi Europy. Szymon prowadził również zawody rangi Mistrzostw Europy i Mistrzostw Świata, jest sędzią klasy UEFA Elite, a także najwyżej ocenianym polskim arbitrem swojego pokolenia.
            — Zajęcia edukacyjne Akademia Młodego Pasażera — dedykowane dla dzieci klas 1–3 szkół podstawowych. Podczas zajęć dzieci uczą się m.in. jak bezpiecznie korzystać ze środków transportu publicznego. Zajęcia organizowane są w indywidualnych grupach — UWAGA informację o chęci udziału i liczbie dzieci prosimy przesłać na adres kontakt@kmplock.eu.
            — Premiera gry edukacyjnej — Przystanek Płock.
            — Spotkanie z piłkarzami SPR Wisła Płock.
            — Eko warsztaty.

            Na ten dzień będzie przygotowany specjalny, bezpłatny autobus, który dowiezie Państwa na miejsce wydarzenia. Rozkład jazdy i mapka trasy w załączniku.

            Linia specjalna Dzień bez samochodu 2021 [150 KB]

            Mapa linii specjalnej 2021 [12 MB]